Så blev det d. 19. januar. Nitten dage siden at vi skiftede til nyt kalenderår og nitten dage siden at rigtig mange startede på deres nytårsforsæt.

Jeg har i nogle dage nu gået og tænkt over dette blogindlæg – over hvordan det skulle sættes sammen og skrives. Det er nu tænkt til enden, hvilket giver sig selv siden jeg sidder og skriver det. Sjovt nok viser det sig, at min timing er ret god. Men hvorfor nu det?

Som overskriften afslører, vil dette lille indlæg omhandle nytårsforsæt. Tilfældigvis læser jeg i dag, at den 19 januar er dagen hvor flest opgiver deres nytårsforsæt i følge Runner´s World. Så indrømmet, deres data går på nytårsforsæt relateret til fitness.

Men uanset dato, kan vi hurtige blive enige om at rigtig mange ender med at opgive deres nytårsforsæt – opgive deres mål. Det har de fleste nok prøvet, inklusiv mig selv (flere gange). 

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området og vil ikke komme med gode råd til “Sådan fastholder du motivationen og når dit mål”. Det lader jeg andre om. 

Der er dog én ting jeg ved lidt om og det er at de fleste sætter deres lid til deres viljestyrke, når det kommer sig til livsstilsædringer. Det giver også umiddelbart god mening. Lige indtil det øjeblik hvor vi har opbrugt vores viljestyrke. Så vi er standhaftige om morgenen, til middag, om eftermiddagen, men så hen ad aftenen begynder det måske at gå galt. Alt for mange fristelser og ikke mere viljestyrke tilbage.

Jeg tror på at vi alle kan hjælpe os selv markant, men at vi ofte tænker det hele forkert og derfor griber det forkert an. Jeg er overbevist om, at hvis vi anerkender at stort set hele vores liv er bygget op omkring vaner, så giver det os mulighed for netop at ændrer vores vaner. Ændrer dem til det bedre. 

Igen skal jeg sige, at jeg ikke skal gøre mig til ekspert, jeg formidler blot hvad andre dygtige personer har fundet frem til.

I mit lille ”bibliotek” fremgår det, at jeg har læst/lyttet til en række bøger der omhandler viljestyrke vs. vaner. Konklusionen i (stort set) alle de bøger, er netop at viljestyrken er en ressource som vi i løbet af dagen bruger. Jo flere fristelser vi oplever på en dag, jo hurtigere får vi opbrugt vores viljestyrke.

Derfor er det korte svar, at vi skal designe vores dag, således vi undgår disse fristelser og dermed ikke bruger vores viljestyrke så ofte.

Lad mig give et konkret og simpelt eksempel. Hvis du gerne vil undgå at sætte dig i sofaen og se TV, hver dag efter arbejde, så ville det være en god idé at fjerne din sofa (så du ikke har noget godt at sidde i), eller måske endnu bedre, at fjerne dit TV. Måske sætte det ind i et skab og kun tage det frem i weekenden. Det lyder måske ret ekstremt, men nu var det også blot for at give et eksempel.

Hvis ovenstående lyder interessant, så vil jeg anbefale dig at se nærmere på noget uddybende materiale. Jeg kan anbefale flere bøger på området og har lavet en lille kort anbefaling herinde.

De bøger jeg referer til er bl.a.:

  • Better Than Before
  • High Performance Habits
  • My Morning Routine
  • The 5am Club
  • Atomic Habits
  • The Willpower Instinct
  • Superhuman by Habit
  • Willpower doesn´t Work
  • The Power of Habit