Når jeg hjælper iværksættere og erhvervsdrivende, hvor vi typisk dykker ned i hele forretningsmodellen, så kommer vi selvfølgelig også til at kigge på budget. I budgettet er der en pris på enten produktet eller ydelsen der tilbydes. Det som jeg ofte oplever er, at folk bruger enorm lang tid på netop at prissætte dem selv og/eller deres produkt. Det er selvfølgelig grundlæggende ganske fornuftigt. Der skal gerne være et regnestykke, som i sidste ende giver et tilpas positivt resultat, til at vi tør kaste os ud i vores foretagende. Men udover at bruge lang tid på det, så oplever jeg også at folk vil sikre sig at de ikke ”rammer forkert” med deres prissætning. De siger til dem selv, at når først prisen er sat, så kan den ikke ændres. Hvis vi først har sagt at vi koster 450 kroner i timen, så kan vi aldrig ændre det til 600 kroner – hvad ville vores kunder ikke tænke om det?

 

Her kan jeg godt lide at udfordre folk. Jeg arbejder ud fra en model hvor hele forretningsmodellen bør være en stor test. Det betyder at vi tester vores målgruppe, markedsføring og naturligvis også pris. Derfor kan jeg finde mange eksempler på virksomheder, der over tid har reguleret deres pris – selvfølgelig nedad, men også, endnu vigtigere, opad. Jeg kan bruge mig selv som eksempel. For 7-8 år siden, var det ikke uhørt at jeg i starten solgte mig selv enten meget billigt eller i nogle tilfælde helt gratis. Den dag i dag, tager jeg ca. 15.000 kroner for samme ydelse. Hver gang jeg nævner det i mine foredrag eller workshops, så dukker der omgående to spørgsmål op hos deltagerne:

  1. Hvordan kan man sælge sig selv gratis og leve af det?
  2. Hvordan kan man sælge sig selv gratis for derefter at tage penge for det? Det giver ingen mening!

Men det synes jeg faktisk at det gør. Både mig selv, men også mange folk i mit netværk har brugt den samme strategi, hvor man går ud og sælger sig selv ganske gratis til de første 3-5 kunder. Først og fremmest handler det om at bevise sit værd. Man finder ud af om man faktisk synes det er et sjovt projekt man har kastet sig ud i, og så kan man bruge de første kunder til at referere nye kunder – som selvfølgelig er betalende kunder. De første betalende kunder vil sikkert også, efter min mening, være nogen man ”undersælger” sig selv til, men så kan man igen bruge de kunder til at skaffe nye og bedre kunder.

 

Tid og erfaring skaber højere pris

Alternativt, så kan man prøve at sætte en ret høj pris allerede fra dag ét. Så tror jeg at det er markant sværere at få lavet de første salg, for du har ingen erfaring eller referencer du kan vise frem til de første kunder. Så vil de spørge hvorfor du koster 800 kroner i timen når du ikke har nogen referencer?

Jeg har kunnet gå fra at facilitere et par workshops ganske gratis til nu at få 15.000 kroner for samme ydelse. Jeg er jeg gået altså fra 0 til 15.000 kroner. Jeg synes at man sagtens kan argumentere for, at man over tid og erfaring bliver dygtigere – så derfor skal prisen op. Så hvis vi har kunder, der laver genkøb, vil jeg sagtens kunne bruge det argument overfor dem. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man starter med at sælge sig selv gratis, så begræns antallet af kunder såvel som den tidsperiode du gør det i. Hvis du har en kunde du vil sælge dig selv gratis til, så duer det ikke at man har en kontrakt der løber de næste fem år. Ingen kan overleve flere års gratis arbejde. Men hvis det er gratis arbejde over en uge eller to-fire uger, afhængig af din ydelse, så kan det godt give mening, at du starter ud på denne måde. Du vil altid kunne sætte prisen op!

 

Højere pris for ydelser og produkter

Jeg ser faktisk det samme med fysiske produkter. For et års tid siden købte jeg en skjorte fra et dansk brand, der nu er blevet vældigt populært. Dengang jeg købte min skjorte, kostede deres produkter omkring 600-700 kroner. Hvis man ser på de samme produkter i dag, så koster alle 750 kroner stykket. Ergo er der sket en prisstigning på et fysisk produkt. Skræmmer det så folk væk? Højst sandsynligt ikke, så længe at prisen eller stigningen ikke er højere end det kan tåle.

Mit råd er derfor – overvej selvfølgelig din pris, overvej din intropris, når du starter op på markedet, men lad være med at overtænke det. Du kan sagtens ændre din pris løbende. Det har jeg selv gjort, og jeg har set mange andre gøre det samme.